Dagens bilnøkler bruker avansert teknologi, for å svare til dine forventninger om brukeropplevelse og sikkerhet.
Det betyr også at nøkkelsenderen krever mye strøm og at batteriet må byttes noe oftere enn det du kanskje har vært vant til fra tidligere biler.
Batteriets levetid varierer etter bruk og temperatur, men som hovedregel kan vi si at batteriet holder mellom 1 og 2 år.
Merk også at reservenøkkel som ligger ubrukt, tapper batteriet sakte over tid.
Batteriet er 3 volt og av typen CR2032. Det kan fås kjøpt på de fleste butikker.
Du kan bytte batteriet selv, se instruksjonsvideo under:
Har batteriet blitt for svakt i din nøkkel, fortvil ikke
Du skal alltids kunne betjene låsen på bildøren og starte bilen.
Som vist i videoen over så er det en fysisk nøkkel som kan løsnes og trekkes ut av nøkkelsenderen.
For å låse opp bilen må dørhåndtaket vippes ut slik at man får tilgang til nøkkelhullet og da låse opp med nøkkelen.
Å finne nøkkelhullet er noe ulikt, avhengig om du har faste dørhåndtak, eller innfellbare håndtak som vi har på Range Rover Evoque og Velar, eller Jaguar I-Pace.
Når du skal starte bilen må nøkkelen holdes opp under rattstammen samtidig som startknappen trykkes.
Hvordan vite at batteriet er for svakt?
Førerdisplayet i bilen vil vise smartnøkkel ikke funnet.
Man kan også merke at batteriet har blitt litt svakt ved at bilen ikke vil åpnes fra avstand. Et annet tidlig varsel, er at du kan oppleve at rekkevidde og funksjon svekkes når nøkkelen utsettes for kulde.
Alle batterier er sensitive for lav temperatur
Har du for eksempel gått en lang tur på ski med nøkkelen i en lite isolert lomme eller sekk så vil batteriet yte mindre. Nøkkelsenderen vil kunne virke igjen når den blir oppvarmet i håndflaten eller et annet sted med varme.
Denne erfaringen kan også være et tegn på at batteriet begynner å bli modent for bytte.