- Reimagine, den nye globale strategien, er kunngjort for det britiske selskapet under ledelse av Chief Executive Officer, Thierry Bolloré
- En bærekraftig nytolkning av moderne luksus, unike kundeopplevelser og positiv sosial påvirkning
- Starten på reisen for å bli en netto nullutslippsvirksomhet innen 2039
- Jaguar gjenskapes som et helelektrisk luksusmerke fra 2025 for å «realisere sitt unike potensial»
- I løpet av de neste fem årene vil Land Rover lansere seks helelektriske varianter, og fortsatt være verdensledende innen luksus-SUV segmentet.
- Alle Jaguar- og Land Rover-modeller vil være tilgjengelig i helelektrisk form innen slutten av tiåret, og den første helelektriske Land Rover-modellen kommer i 2024
- Ren hydrogenteknologi utvikles for å forberede fremtidig etterspørsel av hydrogenbiler
- Strømlinjeformet struktur for økt smidighet og effektivitet
- Globalt produksjons- og monteringsavtrykk skal opprettholdes ved hjelp av nedbemanning, gjenbruk og omorganisering
- Samarbeid og kunnskapsdeling med bransjeledere, spesielt innenfor Tata Group, vil gjøre det mulig for selskapet å utforske potensielle synergier om ren energi, tilkoblede tjenester, data- og programvareutvikling
- På vei mot tosifret EBIT-margin og positiv kontantstrøm med ambisjoner om å oppnå positiv kontant nettogjeld innen 2025, med en verdiskapende tilnærming som leverer kvalitet og overskudd over volum
En visjon om moderne luksus gjennom design
Jaguar Land Rover vil gjenskape fremtidens moderne luksus gjennom sine to særpregede britiske merker.
Jaguar Land Rover satser på bærekraft, og vil bli en smidigere produsent av verdens mest attraktive luksusbiler og tjenester for de mest kresne kundene. Dette er en strategi som er utformet for å skape en ny standard innen miljø- og samfunnspåvirkning innenfor vår luksusvirksomhet.
«Jaguar Land Rover er unik i den globale bilindustrien. Vi har designere av enestående modeller, en overlegen forståelse av kundenes fremtidige luksusbehov, emosjonell merkeidentitet, britisk ånd og uovertruffen tilgang til ledende globale aktører innen teknologi og bærekraft i hele Tata Group.
Vi utnytter disse elementene per i dag for å gjenskape virksomheten, de to bilmerkene og morgendagens kundeopplevelse. Reimagine-strategien lar oss forbedre og feire det unike som aldri før. Sammen kan vi utvikle en mer bærekraftig og positiv innvirkning på verdenen rundt oss».
To særpregede moderne luksusmerker med fokus på bærekraft
Kjernen i Reimagine-planen vil være elektrifiseringen av både Land Rover– og Jaguar-modeller på separate arkitekturer, med to tydelige og unike personligheter.
I en Land Rover forenes bil og fører for nye eventyr. Gjennom banebrytende innovasjon, løsninger på nye utfordringer og ved å aldri si oss fornøyd med det forventede, bidrar Land Rover til at mennesker kan gå «Above and Beyond». Land Rover vil lansere seks helelektriske varianter i løpet av de neste fem årene, og fortsatt være verdensledende innen luksus-SUV segmentet via de tre familiemedlemmene Range Rover, Discovery og Defender. Den første helelektriske varianten kommer i 2024.
Innen midten av tiåret vil Jaguar fremstå som et helelektrisk luksusmerke med en ny og vakker portefølje bestående av emosjonelt engasjerende design og banebrytende neste generasjons teknologier. Jaguar vil gjøre livet ekstraordinært gjennom enestående bilopplevelser som gjør at kundene føler seg både unike og verdsatte. Selv om navnet opprettholdes, vil ikke den planlagte utskiftingen av Jaguar XJ være en del av modellutvalget ettersom den ikke sammenfaller med den nye visjonen for merkevaren og bilmerkets ønske om å realisere sitt unike potensial.
Jaguar og Land Rover vil tilby ren helelektrisk kraft for alle modeller innen 2030. I tillegg til 100 % helelektrisk salg av Jaguar-biler, forventes det at ca. 60 % av solgte Land Rovere vil være utstyrt med nullutslippsmotorer.
Jaguar Land Rovers uttalte mål er netto nullutslipp i hele forsyningskjeden, produkter og drift innen 2039. Som en del av denne ambisjonen, utvikler selskapet også ren hydrogenteknologi for fremtidig etterspørsel av hydrogenbiler. Utviklingen er allerede i gang med prototyper som vil testes på britiske veier i løpet av de neste 12 månedene, som en del av det langsiktige investeringsprogrammet.
Bærekraft som leverer en ny standard innen miljø- og samfunnspåvirkning for luksussektoren, er grunnleggende for suksessen til Reimagine. Et nytt sentralisert team vil være i stand til å utvikle og akselerere banebrytende innovasjoner innen materialer, konstruksjon, produksjon, tjenester og investeringer i sirkulær økonomi.
Årlige forpliktelser på ca. £ 2,5 milliarder vil omfatte investeringer i elektrifiseringsteknologier og utvikling av tilkoblede tjenester som vil forbedre kundereisen og kundeopplevelsene, sammen med datasentriske teknologier som vil forbedre eierskapets økosystem ytterligere.
Dokumenterte tjenester som den fleksible PIVOTAL-abonnementsmodellen (som har vokst 750 % i løpet av regnskapsåret), er skapt av Jaguar Land Rovers inkubator- og investoravdeling, InMotion, og blir nå rullet ut på andre markeder etter en vellykket lansering i Storbritannia.
Kvalitet og effektivitet
Reimagine lar Jaguar Land Rover etablere nye standarder innen kvalitet og effektivitet for luksussektoren gjennom nedbemanning, gjenbruk og omorganisering.
Sentralt på denne reisen, og for å etablere ulike personligheter for de to bilmerkene, er den nye arkitekturstrategien.
Land Rover vil bruke den kommende fleksible Modular Longitudinal Architecture (MLA). Den vil levere elektrifiserte forbrenningsmotorer og helelektriske varianter etter hvert som selskapet utvikler sitt produktutvalg i tiden fremover. I tillegg vil Land Rover bruke helelektrisk Electric Modular Architecture (EMA), som også vil støtte avanserte, elektrifiserte forbrenningsmotorer.
Fremtidige Jaguar-modeller vil bygges eksklusivt på en helelektrisk arkitektur.
Reimagine er også utformet for forenkling. Ved å konsolidere antall plattformer og modeller som produseres per anlegg, vil selskapet være i stand til å etablere nye standarder i effektiv skala og av høy kvalitet for luksussektoren. En slik tilnærming vil bidra til å rasjonalisere sourcing og akselerere investeringer i lokale, sirkulære økonomiforsyningskjeder.
Fra et produksjonsperspektiv betyr dette at Jaguar Land Rover vil beholde sine produksjons- og monteringsanlegg i det britiske hjemmemarkedet og rundt om i verden. I tillegg til å produsere MLA-arkitekturen, vil Solihull i West Midlands også være hjemstedet for den kommende avanserte, helelektriske Jaguar-plattformen.
Viktige partnere, inkludert fagforeninger, forhandlere og andre i leveringskjeden vil fortsatt spille en viktig rolle i det nye og utvidede Jaguar Land Rover-økosystemet, og dets reise mot en ny og mer moderne luksusfremtid.
ReFocus for smidigere drift
De nyeste økonomiske resultatene viser at Jaguar Land Rover har et sterkt fundament for å bygge en bærekraftig og fleksibel virksomhet for sine kunder og deres lokalsamfunn, partnere, ansatte, aksjonærer og miljøet.
Det nylig lanserte ReFocus-programmet vil drive denne transformasjonen ved å konsolidere eksisterende initiativer som Charge+ med nye tverrfunksjonelle aktiviteter.
Reimagine vil se Jaguar Land Rover nedbemanne, gjenbruke og omorganisere for smidigere drift. Opprettelsen av en flatere struktur er utformet slik at de ansatte kan skape og levere raskt med et tydelig formål.
For å akselerere denne effektiviteten, vil selskapet redusere og rasjonalisere sin britiske infrastruktur utenom produksjonsprosessene. Gaydon vil bli symbolet på denne innsatsen, selve «virksomhetens reaktor», med Executive Team og andre ledelsesfunksjoner samlet på ett sted for å bidra til friksjonsfritt samarbeid og smidig beslutningstaking.
Her kan du se hele kunngjøringen:
Lederskap med Tata Group
For å realisere visjonen om moderne luksusmobilitet, vil selskapet opprette tettere samarbeid og kunnskapsdeling med Tata Group-selskaper for å forbedre bærekraften og redusere utslippene, samt dele best praksis innen neste generasjons teknologi, data- og programvareutvikling. Jaguar Land Rover har vært et heleid datterselskap av Tata Motors, med Tata Sons som største aksjonær, siden 2008.
«Vi har så mange interne ressurser. Dette er en unik mulighet, sier Bolloré. «Andre må stole på eksterne partnerskap og kompromisser, men vi har friksjonsfri tilgang som gjør at vi kan se frem til betydelig raskere og mer effektive arbeidsprosesser».
Jaguar Land Rover bringer alle disse elementene sammen, og er på vei mot tosifrede EBIT-marginer og positiv kontantstrøm med ambisjoner om å oppnå positiv kontant nettogjeld innen 2025.
Jaguar Land Rover har som mål å være blant verdens mest lønnsomme luksusprodusenter.
Mr N Chandrasekaran, Chairman of Tata Sons, Tata Motors og Jaguar Land Rover Automotive plc, kommenterer:
«Reimagine-strategien lar Jaguar Land Rover akselerere i harmoni med visjonen og bærekraftsprioritetene til Tata Group. Sammen bidrar vi til at Jaguar kan realisere sitt potensial og samtidig forsterke Land Rovers tidløse appell. Vi blir et symbol på en ansvarlig virksomhet både for våre kunder, samfunnet og planeten».
Bolloré avslutter med følgende:
«Som et menneskefokusert selskap kan og vil vi bevege oss mye raskere og med et klart mål om ikke bare å gjenskape moderne luksus , men også definere den for to særpregede bilmerker. Merker som presenterer emosjonelt og unikt design, kunstverk om du vil, men med alle tilkoblede teknologier og ansvarlige materialer som kollektivt setter nye standarder for eierskap. Vi gjenskaper fremtidens moderne luksus gjennom design».