Jaguar I-PACE fullfører Mount Everest-utfordring på én enkelt lading med olympisk sykkelstjerne bak rattet.

Jaguar I-PACE fullfører Mount Everest-utfordring på én enkelt lading

Jaguar I-PACE fullfører Mount Everest-utfordring på én enkelt lading med olympisk sykkelstjerne bak rattet.

  • Topp effektivitet: Den helelektriske Jaguar I-PACE fullfører «Everesting Challenge» ved å klatre 8 848 m – tilsvarende høyden på Mount Everest – på én enkelt lading

  • Til nye høyder: Performance SUVen fullførte 16,2 stigninger av Storbritannias høyeste asfalterte vei – Great Dun Fell – med 547 m per stigning

  • Racing-til-vei-teknologi: Smart, regenerativ bremsing på I-PACE er utviklet ved hjelp av Jaguar Racing Fomula E-teamet, og tilsvarer en rekkevidde på 93,3 km under utfordrende forhold

  • Ytelse i verdensklasse: Den britiske VM-vinneren og olympisk mester på sykkel, Elinor Barker MBE, satt bak rattet i Jaguars prisbelønte elbil under kjøringen

  • Utholdenhetsutfordring: Gjentatte stigninger som totalt matcher høyden til Mount Everest har vært populært blant syklister det siste året*

  • Klar–ferdig–gå: Batteriet og kupeen i I-PACE ble forvarmet under lading for å optimalisere rekkevidden og komforten – ideelt for temperaturer under 2 °C i høyden

  • Se filmen her

Jaguar I-PACE kjørte i bratte bakker, på svingete asfalt og nær frysepunktet på Storbritannias høyeste asfalterte vei i «Everesting Challenge» på Great Dun Fell i Cumbria, kun på én enkelt lading med 90 kWh-batteriet.

Den prisbelønte helelektriske performance SUVen ble kjørt av Elinor Barker MBE, olympisk mester og verdensmester på sykkel.
Everesting-konseptet er enkelt, men ekstremt: fullfør en rekke stigninger til du oppnår en total stigning på 8 848 m – tilsvarende høyden på Mount Everest. Denne utholdenhetsutfordringen har vært populær blant syklister under pandemien*.
 
Great Dun Fell er kjent blant syklister som «britiske Mont Ventoux» – en referanse til det skremmende fjellandskapet Alpine i Tour de France – og her finner du den høyeste asfalterte veien i Storbritannia. Den smale asfaltveien defineres av en rekke skarpe svinger og stigninger på opptil 20 prosent når den klatrer 547 m fra startpunktet som ble brukt til utfordringen, til en høyde på totalt 8 848 m. Elinor fullførte 16,2 stigninger med 5,8 km per stigning (totalt 11,6 km tur/retur) ved hjelp av den regenerative bremseteknologien i I-PACE for å generere ca. 60 %*** ekstra energi i løpet av de 16 nedstigningene.
Med totalt 198,6 km, inkludert 8 km kjøring til utgangspunktet, fullførte I-PACE sin energiintensive utfordring med 31 % gjenværende batteritid, noe som var nok til å kjøre opptil 128,7 km lenger.
 
Nøkkelen til en effektiv gjennomføring av Everesting-utfordringen var det regenerative bremsesystemet i I-PACE. «Regen» er utviklet ved hjelp av teknologi fra Jaguar Racing Formula E-program, og er en viktig suksessfaktor på racerbanen. I et vanlig racerløp genererer I-TYPE 5 ca. 30 prosent*** ekstra energi fra regenerering, og uten denne ekstra energien ville ikke bilen nådd målstreken.
Jag I PACE 22MY EVeresting Infographic 020621

Jeg fulgte fascinert med da syklistene fullførte Everesting-utfordringen under pandemien. Selv som profesjonell syklist er dette en skremmende utfordring med tanke på utholdenhet, så jeg var glad for å kunne gjøre det bak rattet på den helelektriske Jaguar I-PACE. Da jeg fant ut at Jaguar Racing vanligvis må regenerere 30 % av batterikapasiteten i I-TYPE i løpet av et Formula E-løp, ønsket jeg naturligvis å forbedre dette! Jeg er stolt over å ha slått «rekorden», samtidig som jeg nyter den komfortable og stillegående kjøringen med én pedal i I-PACE.

Elinor fikk støtte under hele kjøreturen av ingeniørteamene fra Jaguar Racing og I-PACE, som overvåket bilens ytelse.

 

Det avanserte regenerative bremsesystemet som er utviklet for I-PACE, er en viktig del av kjøreopplevelsen. Erfaringer fra vårt Formula E-program på racerbanen sikrer at I-PACE-kundene drar nytte av fordelene på veien med hensyn til optimalisert rekkevidde. Den regenerative bremsingen gir også opptil 0,4 g retardasjon, så Elinor ville bare brukt konvensjonelle friksjonsbremser på to eller tre punkter under hver etappe.

Som en forberedelse til utfordringen ble I-PACEn forvarmet med Jaguar Remote App. Når bilen er plugget inn, vil forvarming/ forkjøling automatisk varme opp eller kjøle ned batteriet for å nå ideell driftstemperatur og oppnå ønsket kupétemperatur via nettstrøm. Ved å bruke strømnettet i stedet for å trekke strøm fra bilbatteriet optimaliseres rekkevidden, spesielt i kaldt vær.

Smart Climate er en annen funksjon som forbedrer effektiviteten i I-PACE. Det bruker setebeltesensorene til å avgjøre hvor mange passasjerer som sitter i bilen og varmer opp eller kjøler ned kun de relevante områdene i kupeen for å opprettholde komforten og samtidig redusere energiforbruket.
Jaguar I-PACE fullfører Mount Everest-utfordring på én enkelt lading
Jaguar I-PACE leverer enestående ytelse og akselerer fra 0–100 km/t på 4,8 sekunder og har opptil 470 km rekkevidde (WLTP).** Lading på lengre kjøreturer er enkelt ettersom Pivi Pro-navigasjonssystemet i I-PACE finner egnede rutedata med ladestasjoner via et par tastetrykk på startskjermen. Bilen kan også vise om en lader er tilgjengelig eller ikke, hva ladingen koster og hvor lang tid det vil ta å lade. På 15 minutter, kan 50 kW DC og 100 kW DC-ladere øke rekkevidden med henholdsvis 63 km og 127 km (WLTP). ****
 
* Data fra Strava viser at 600 prosent flere vellykkede Everesting-turer ble lastet opp i juni 2020, sammenlignet med samme periode i 2019
 
** WLTP er den offisielle EU-testen som brukes til å beregne standardisert drivstofforbruk og CO2-utslipp for personbiler. Den måler drivstoff, energiforbruk, rekkevidde og utslipp. De oppgitte tallene er et resultat av produsentens tester i samsvar med EUs lovgivning. Kun ment for sammenligning. Reelle tall kan variere. CO2-utslipp, drivstofføkonomi, energiforbruk og rekkevidde kan variere avhengig av faktorer som kjørestil, miljøforhold, last, hva slags felger og tilbehør bilen er utstyrt med.
*** Prosentandelen er uttrykt som en andel av batteriets utnyttbare energilagringskapasitet
 

**** Ladetider og -kapasitet varierer, avhengig av batteriets alder og tilstand, samt vær og klima

Red. anm.

Den første bestigningen av Everest ble fullført 29. mai 1953 av Sir Edmund Percival Hillary og Tenzing Norgay.

I-PACE er designet og utviklet i Storbritannia, og landet vil være fortsatt være sentrum for produksjon, utvikling og design av alle Jaguar Land Rover-biler. Jaguar Land Rover produserer derimot I-PACE i Østerrike som en del av et produksjonssamarbeid med Magna Steyr.

Viktig melding

Jaguar Land Rover forsøker hele tiden å forbedre spesifikasjoner, design og produksjon av sine biler, deler og tilbehør og endringer skjer kontinuerlig. Selv om det legges ned en stor innsats i produksjonen av oppdaterte produkter og spesifikasjoner, kan ikke dette dokumentet anses som en feilfri veiledning for Jaguar Land Rovers produkter og tjenester, og utgjør heller ikke et salgstilbud for en bestemt bil, del eller tilbehør. Alle tall er produsentens estimater. 

Om Jaguar

Jaguar har laget vakre og elegante luksusbiler siden 1935, drevet av sin lidenskap om å gjøre livet mer ekstraordinært for sine kunder. Dagens Jaguar-modeller i verdensklasse består av sedanene XE, XF og XF Sportbrake, sportsbilen F-TYPE, performance SUVen F-PACE, kompakt SUVen E-PACE og helelektrisk performance crossover SUVen I-PACE. Fra 2025 vil Jaguar være et helelektrisk luksusmerke med en ny og vakker portefølje bestående av emosjonelt engasjerende design og banebrytende neste generasjons teknologier. Reisen mot elektrifisering er allerede i gang med en rekke milde og ladbare hybrider og helelektriske modeller som er tilgjengelig i dag.

Facebook
Twitter
LinkedIn

SJEKK UT VÅRE BILER PÅ LAGER

SJEKK UT VÅRE BILER PÅ LAGER

Billingstad