- Topp effektivitet: Den helelektriske Jaguar I-PACE fullfører «Everesting Challenge» ved å klatre 8 848 m – tilsvarende høyden på Mount Everest – på én enkelt lading
- Til nye høyder: Performance SUVen fullførte 16,2 stigninger av Storbritannias høyeste asfalterte vei – Great Dun Fell – med 547 m per stigning
- Racing-til-vei-teknologi: Smart, regenerativ bremsing på I-PACE er utviklet ved hjelp av Jaguar Racing Fomula E-teamet, og tilsvarer en rekkevidde på 93,3 km under utfordrende forhold
- Ytelse i verdensklasse: Den britiske VM-vinneren og olympisk mester på sykkel, Elinor Barker MBE, satt bak rattet i Jaguars prisbelønte elbil under kjøringen
- Utholdenhetsutfordring: Gjentatte stigninger som totalt matcher høyden til Mount Everest har vært populært blant syklister det siste året*
- Klar–ferdig–gå: Batteriet og kupeen i I-PACE ble forvarmet under lading for å optimalisere rekkevidden og komforten – ideelt for temperaturer under 2 °C i høyden
- Se filmen her
Jaguar I-PACE kjørte i bratte bakker, på svingete asfalt og nær frysepunktet på Storbritannias høyeste asfalterte vei i «Everesting Challenge» på Great Dun Fell i Cumbria, kun på én enkelt lading med 90 kWh-batteriet.
Jeg fulgte fascinert med da syklistene fullførte Everesting-utfordringen under pandemien. Selv som profesjonell syklist er dette en skremmende utfordring med tanke på utholdenhet, så jeg var glad for å kunne gjøre det bak rattet på den helelektriske Jaguar I-PACE. Da jeg fant ut at Jaguar Racing vanligvis må regenerere 30 % av batterikapasiteten i I-TYPE i løpet av et Formula E-løp, ønsket jeg naturligvis å forbedre dette! Jeg er stolt over å ha slått «rekorden», samtidig som jeg nyter den komfortable og stillegående kjøringen med én pedal i I-PACE.
Elinor Barker, MBE
Elinor fikk støtte under hele kjøreturen av ingeniørteamene fra Jaguar Racing og I-PACE, som overvåket bilens ytelse.
Det avanserte regenerative bremsesystemet som er utviklet for I-PACE, er en viktig del av kjøreopplevelsen. Erfaringer fra vårt Formula E-program på racerbanen sikrer at I-PACE-kundene drar nytte av fordelene på veien med hensyn til optimalisert rekkevidde. Den regenerative bremsingen gir også opptil 0,4 g retardasjon, så Elinor ville bare brukt konvensjonelle friksjonsbremser på to eller tre punkter under hver etappe.
Jack Lambert, Jaguar Racing Engineer
Som en forberedelse til utfordringen ble I-PACEn forvarmet med Jaguar Remote App. Når bilen er plugget inn, vil forvarming/ forkjøling automatisk varme opp eller kjøle ned batteriet for å nå ideell driftstemperatur og oppnå ønsket kupétemperatur via nettstrøm. Ved å bruke strømnettet i stedet for å trekke strøm fra bilbatteriet optimaliseres rekkevidden, spesielt i kaldt vær.
**** Ladetider og -kapasitet varierer, avhengig av batteriets alder og tilstand, samt vær og klima
Red. anm.
Den første bestigningen av Everest ble fullført 29. mai 1953 av Sir Edmund Percival Hillary og Tenzing Norgay.
Viktig melding
Jaguar Land Rover forsøker hele tiden å forbedre spesifikasjoner, design og produksjon av sine biler, deler og tilbehør og endringer skjer kontinuerlig. Selv om det legges ned en stor innsats i produksjonen av oppdaterte produkter og spesifikasjoner, kan ikke dette dokumentet anses som en feilfri veiledning for Jaguar Land Rovers produkter og tjenester, og utgjør heller ikke et salgstilbud for en bestemt bil, del eller tilbehør. Alle tall er produsentens estimater.
Om Jaguar