HISTORIEN OM MOTORPOOL

Jaguar og Land Rover - bilene som snur hoder

Det er lett å se seg blind på tyske, sølvfargede bestselgere. – En Land Rover eller en Jaguar skiller seg ut på veien, noe våre kunder setter pris på, sier Herman Røhrt, daglig leder i Motorpool.

Lidenskap for bil er mer enn et slagord hos Motorpool på Billingstad. – Vi er en stamme med likesinnede, og takket være jobben kan vi være «vanlige mennesker» når arbeidsdagen er over, sier Røhrt.

Mange av oss har vært brennende opptatt av bil siden vi var barn. Mens andre begynte på fotball, dyrket vi vår bilinteresse. Vi ble han som bare prater bil, og da blir man fort oppfattet som litt nerdete. Hos Motorpool får vi tilfredsstilt bilbehovet vårt, og det betyr at vi kan snakke om andre ting når arbeidsdagen er over. Det er det nok mange som er takknemlige for, ler Røhrt.

p tur i Lofoten

Vi snakker om over 70 år med høyst gjenkjennelige former og funksjoner, dog med oppdateringer underveis, en historie som begynner allerede i 1948. Her debuterer Land Rover med Serie 1 på bilmessen i Amsterdam, bilen som senere er kjent på folkemunne som Defender.

På mange måter kan Defender kalles den europeiske etterkommeren av amerikanernes Willys Jeep – som fikk en enorm utbredelse under 2. verdenskrig. Den arven tar Defender opp og blir en favoritt hos forsvarsmakten i en rekke land. Men det stopper ikke der.

Mer enn en bil

Flere av kundene hos Motorpool deler denne lidenskapen for bil. Når de setter seg bak rattet tenker de ikke at de skal fra A til Å, men at kjøreopplevelsen skal krydre hverdagen. De ønsker at kjøretøyet skal være unikt, og vil ha en bil som skiller seg ut i raden av SUV’er utenfor barnehagen. 

– Å kjøre en Land Rover, den ultimate utforskerbilen, sier noe om hvem du er. Det samme gjør en aristokratisk Jaguar som kombinerer sportslige ytelser med en følelse av luksus, sier Røhrt.

Et stykke bilhistorie

Er du typen som koser deg med Top Gear? Da har du sikkert også fått med deg at Jaguar og Land Rover ble kjøpt opp av Ford tidlig på 2000-tallet. I 2008 ble de overtatt av indiske Tata Motors. Da det indiske selskapet overtok kronjuvelene i den britiske bilindustrien, var det mange indere som moret seg, men det skulle vise seg å bli et særdeles vellykket samarbeid. Det ble bestemt at de to varemerkenes opprinnelige DNA skulle hentes frem igjen.

Steve McQueen og Queen Elizabeth tar ikke feil

Dermed fikk Jaguaren sine karakteristiske lange linjer tilbake. Hjulene ble strukket fra hverandre, og det ikoniske designet ble hentet frem. Skuespiller Steve McQueen, kjent fra bilfilmer som «Bullitt» og «Le Mans», eide selv en Jaguar XKSS. Han hadde utvilsomt hatt sansen for denne reinkarnasjonen. En annen bilfantast å lytte til er Queen Elizabeth. Hele det britiske kongehuset har kjørt Jaguarer og Land Rovere, men dronningens absolutte favorittbil er en Land Rover Defender fra 2002 – og hun kjører den helst selv.

Tilpasset en ny tidsalder

Både Land Rover og Jaguar er profilerte nisjebiler som legges merke til. Kanskje har man sett en klassisk Land Rover på vei til høyfjellet, eller en sprek Jaguar som kjører forbi en på vei til jobb. 

– Dette er biler som snur hoder, og hos Motorpool er vi stolte av å være autoriserte forhandlere, samtidig som vi tilbyr sertifiserte verkstedtjenester. Vi har en eksklusiv rettighet til å drive landets største verksted for Land Rover og Jaguar, og vi er overbevist om at vi har plukket de aller beste mekanikerne for jobben, sier Røhrt.

Han forklarer videre at det stilles helt andre krav til mekanikere i dag enn for bare ti år siden. Biler har blitt som rullende datamaskiner, og kompleksiteten har økt enormt i takt med elbil-alderen.

– Før ansatte vi mekanikere, nå må de være teknikere i tillegg. Våre håndplukkede mekanikere kurses jevnlig i Land Rover og Jaguars hovedkvarter, sier han.

Ny kundemasse

Så hvem er disse sjåførene som velger seg en Land Rover eller Jaguar? Er de over gjennomsnittet opptatt av fart og spenning, eller har de andre motiver for å velge seg en ikonisk bil?

Ifølge Motorpool har kundemassen endret seg litt de siste årene. Land Roveren tiltrekker seg fortsatt eventyrlystne mennesker som setter pris på å ha en bil som ikke stopper for noen ting i terrenget. Tilsett en dose eksklusiv kjørekomfort, så får du den ultimate hyttebilen – og mer til.

– Dagens Land Rovere gir en følelse av luksus på landeveien, og jo nærmere du kommer destinasjonen, jo mer nyter du bilens egenskaper. De er fortsatt ekstremt kapable terrengbiler, sier Røhrt.

Når det gjelder Jaguar, har elbilen I-Pace tiltrukket seg en ny brukergruppe. De som tidligere tenkte på Jaguar som vulgære miljøsvin, har nå fått øynene opp for merket.

– Fellesnevneren for kundene våre er at de er detaljbevisste, og at de ønsker seg en bil som ikke alle andre har. Samtidig setter de stor pris på kvalitet og komfort, sier den daglige lederen.

Fortsatt på hils

Så har vi de lojale sjåførene, som ikke kunne tenke seg noe annet enn en Jaguar eller en Land Rover. – De har vi mange av, og det sier mye om merkevarene våre, sier Røhrt.

Ferske Land Rover-sjåfører har kanskje ikke fått det med seg, men man har faktisk en hilseplikt når man møter en annen Land Rover på veien.

– I dag er det bare de som kjører en klassisk Defender som opprettholder hilseplikten, men jeg håper og tror denne gesten vil komme tilbake, avslutter han.

iStock 458545093
iStock 948447762
iStock 458976723
iStock 458085979 scaled

FLERE HISTORIER

» Les flere historier

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer