Innta nabolaget med stillhet

Kunde vant skiboks og gavesjekk!

Da Ragnhild Forslund kjøpte en splitter ny Jaguar i-Pace EV320 i vinter, ble hun med i trekningen av en spesialtilpasset Skiguard 830 lakkert i bilens farge. I samme kampanjeperiode, stilte Head med en gavesjekk på skiutsyr til en verdi av 25.000,-

DRØMMER DU OM EN EL-JAGUAR?

Jaguar har satt seg et ambisiøst klimamål for 2020. De ønsker flere utslippsfrie biler på veien, og kjører nå en kampanje på I-Pace EV320. Kampanjen varer ut desember, og bilene er klare til levering hos Motorpool på Billingstad.

Jaguar og Land Rover – bilene som snur hoder

Det er lett å se seg blind på tyske, sølvfargede bestselgere. – En Land Rover eller en Jaguar skiller seg ut på veien, noe våre kunder setter pris på, sier Herman Røhrt, daglig leder i Motorpool.

DEN MEST BEHAGELIGE BILEN VI HAR EID

Familien Solmyr ønsket en elbil med lang rekkevidde og god plass, som takler både bratte bakker og vinterføre uten at det går på komforten løs. Jaguar I-Pace ble svaret.

Innta nabolaget med stillhet

Det er ikke lenger like morsomt å underholde omverdenen med velvoksne motorbrøl. I stedet sniker det seg inn en normal hvor vi tasser lydløst rundt i nabolaget. Nå også med den røslige hybriden Land Rover Velar P400e. Og samtidig kan du spare en pen slump penger.

Nå er ikke sparte kroner ved å anskaffe en elektrisk- eller hybridbil et motiv for alle bilkunder. Med økende miljøsamvittighet er det nok stadig flere som føler på at det er blitt mindre stuerent med en røslig SUV – som drikker fossilt brennstoff med vidåpent svelg. Men i stedet for å avlive luksuriøse biler med store motorer, satser bilmerkene på el- og hybridteknologi. Nå sørger Land Rover for en gjennomført ladbar hybridløsning for sin vakre Velar som vi har testet.

Se video fra testen:

 

Veldig ulike valg

For et par år siden koste vi oss med Velar på lansering, da med en kraftig V6-dieselmotor under panseret. En tvers igjennom nydelig bil. Men med miljøhensyn og reduserte avgifter har også Land Rover-gruppen gitt gass for alternative fremdriftsteknologier. Søskenmerket Jaguar har allerede elektriske modeller, det er i seg selv en indikator på fremtiden.

Med Velar som nå hybridiserte P400e åpner det seg for å tusle lydløst og utslippsfritt gjennom nabolaget i designperlen blant Land Rover-modellene. Rekkevidden på ren eldrift er oppgitt til drøye 50 kilometer.

Range Rover Velar ladbar hybrid Drammen

Vanskelig å unngå: Velar vakte berettiget oppsikt da den kom. Det gjør den fortsatt.

 
En firesylindret bensinmotor på 2 liter yter 300 HK. Den er koblet sammen med en elmotor som yter 140 HK i overgangen til girkassen. Dermed har de lykkes med å muliggjøre elektrisk firehjulsdrift i samme slengen. Det er i seg selv interessant.

Kombinert gir de to motorene en systemeffekt på 404 HK og 640 Nm. Det kraftige dreiemomentet er parat fra 1.500 omdreininger og tangerer i så måte dieselen vi testet tidligere. Men i praksis innebærer det ganske ulike opplevelser når man sitter i førersetet og gir gass.

Les mer om bilen

Range Rover Velar ladbar hybrid interiør

Påkostet, men: Interiøret er stort sett både nydelig gjennomført i den påkostede modellen – med finfin ergonomi. Likevel fant vi noen detaljer i plast.

Sportsbilytelser

Der dieselen murret kraftfullt dempet under panseret med en svært lineær kraftutfoldelse, og opplevdes svært kultivert, gir den nye hybriden en ekstra dimensjon. Kombinasjonen av bensinmotorens kvikkhet og turtallsevne med råstyrken i elmotoren gir overraskende sprinteregenskaper.

Tallene bekrefter inntrykket, 0-100 km/t tar 6,5 sekunder med dieselen, mens den nye hybriden forter seg voldsomt og gjør det det samme på 5,4 sekunder. Vi snakker tross alt om en SUV på 2,2 tonn… Du tror ikke det når SUVen presses for fullt.

Forbruket i hybrider gir gjerne en grunn til å glede seg. Så også for Velar P400E. Her er snittforbruket oppgitt til 0,22-0,26 ut fra kjørestil. Tankens kapasitet på 69 liter er forbløffende stor i forhold til mange andre hybrider, og sikrer deg en solid rekkevidde.

Range Rover Velar plug-in hybrid

Vekker noe: Når både design og teknikk spiller på lag som hos hybride Velar, er det vanskelig å ikke smile bak rattet.

Rask og rimeligere, også…

Testbilen er en R-Dynamic HSE-modell som gir høyeste utstyrsnivå, den utvendige fargen er Santorini Black. Med Black Pack som en del av R-Dynamic får den et røft, mørkt uttrykk med lite krom. Legger man sammen fartsressursene og det svært rikholdige utstyrsnivået med prislappen på snaue 1,2 millioner, vil entusiasten kunne forsvare summen. Og måler man hybriden opp mot andre motoriseringer for Velar, blir bildet enda klarere.

Velger du bensinversjonen med 400 HK fra en stor sekser, koster den cirka 200.000 kroner mer. Eller dieselen med 300 HK som er cirka 100.000 kroner dyrere enn hybriden. Dermed ligger alt til rette for fokus på P400e.

Din egen losje

Det nytter ikke å omtale testbilen uten å gå inn i utstyrslisten og bruksverdien som mye av utstyret gir. Setene kan justeres i 20 ulike retninger og er en drøm for stussen og ryggen. Legg til at de er utstyrt med deilig massasje, samt kjøling på varme dager.

Lydanlegget er skreddersydd av audiofile ingeniører hos engelske Meridian. Lyden presenteres kraftfullt i 3D, og sensorer merker hvor det sitter passasjerer i kupeen og styrer lyden deretter for en optimal opplevelse. Legg så til at du kan bestille en funksjon som aktivt demper støy for ytterligere komfort i konsertsalen.

Selvfølgeligheter som utvidet skinnkledning er selvfølgelig på plass. Det er som å være i en konsertsal med egen losje.

Prøvekjør Velar hybrid Drammen

Milsluker: For den som tilbringer mye tid i bilen og kjører langt, er den nye modellen definitivt interessant.

Tar utfordringer på strak arm

Dermed har vi vel egentlig røpet at det er mye å glede seg over ved Velar som hybrid. Den omfattende utstyrspakken inkluderer 21-tommers hjul med vekt på sportslighet, de spiller på lag med den adaptive dynamikk-funksjonen.

Land Rover har skapt en formvakker SUV som kanskje har de mest dynamiske linjene vi vet om for klassen. Når den i tillegg har kjøreegenskaper som står i stil, fremstår den som en multikunstner. Med All Terrain Progress Control-systemet for høy fremkommelighet i ulendt terreng slik en Land Rover skal ha, lar den seg like enkelt kjøres raskt mellom A og B på slett asfalt som å krype opp til det nye hyttefeltet.

Det er ikke fritt for at en solid dose velvære sniker på en bak rattet, etter hvert som testmilene ruller på. Med en fersk spilleliste på Spotify som strømmer ut i 3D-konsertlyd er ikke farten så viktig. I stedet senkes skuldrene av deilig massasje. For å rette på det lar vi kreftene slippe løs i noen raske forbikjøringer, men faller fort inn i komfortsonen igjen mens vi styrer lekent gjennom kurvfulle landskapet.

Range Rover Velar Drammen

Artig tanke: Tenk at skjønne Velar er i tett slekt med ur-Land Roveren Defender. En av verdens mest firkantede bilmodeller.

 
LAND ROVER VELAR P400E, LADBAR HYBRID

  • Totaleffekt: 404 HK/640 Nm
  • Girkasse: Automatisk
  • Bagasjeplass: Ikke oppgitt
  • Lengde: 4,79 meter
  • Bredde: 2.04 meter
  • Rekkevidde på eldrift: Cirka 50 kilometer (blandet, WLTP)
  • Lading: 30 minutter for opptil 80 prosent med hurtiglader 32 kW

 

Vil du prøvekjøre Velar?

SJEKK UT VÅRE BILER PÅ LAGER

SJEKK UT VÅRE BILER PÅ LAGER

Billingstad og Hønefoss

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer