elektrisk jaguar firmabil

DEN MEST BEHAGELIGE BILEN VI HAR EID

Familien Solmyr ønsket en elbil med lang rekkevidde og god plass, som takler både bratte bakker og vinterføre uten at det går på komforten løs. Jaguar I-Pace ble svaret.

130 MIL I ELBIL

Gotfred Reutz har hilst på kong Haakon, stått skiltvakt for kong Olav, deltatt i begravelsen til kronprinsesse Märtha, og opplevd Haile Selassies besøk i Oslo. Nå eier 86-åringen sin andre elbil, en Jaguar I-Pace, som han har kjørt til ­Lofoten på sykkelferie.

LAND ROVERS ELSKELIGE GENERASJONSKLØFT

Med helt nye Defender har Land Rover lagt alt til rette for at den ikoniske arven vil fortsette som sliternes favoritt. Vi har kikket nærmere på nykommeren mot en nydelig restaurert original-Defender, og slik oppleves bortimot 70 års aldersforskjell i en av bilverdenens lengstlevende modeller.

ELEKTRISK JAGUAR SOM FIRMABIL

– «Jøss, er det en mulighet?!» sa jeg, da sjefen foreslo Jaguar I-Pace som min nye firmabil.

Thomas Holtquist i firmaet Elektro Experten fikk seg en overraskelse da han skulle ha ny firmabil. Sjefen foreslo nemlig at de skulle ta en titt på I-Pace, en elektrisk jaguar med 400 hestekrefter.

– Det er sjefen som bestemmer hva vi henter inn av firmabiler, og hvilke typer. Så da jeg måtte ha ny firmabil, sjekket vi hva som var på markedet, men det var sjefen som fortalte at Jaguar hadde kommet med en ny elbil, og foreslo at vi skulle vurdere den. Jeg ble litt tatt på sengen da jeg så bilen, det var ikke helt det jeg hadde ventet. «Fy søren, den var jo stilig! Er det mulig å få den der, altså?».

Jeg ble litt tatt på sengen da jeg så bilen, det var ikke helt det jeg hadde ventet. «Fy søren, den var jo stilig!
Er det mulig å få den der, altså?».

Store besparelser med elbil som firmabil

Thomas jobber som prosjektleder og kalkulatør i Elektro Experten. Firmaet har 27 ansatte, og tar seg av det elektriske på store byggeplasser. Mye av arbeidet foregår i Oslo. Selv bor Thomas
utenfor Oslo, og dermed blir det mye kjøring, og mange bompasseringer. Da sier det seg selv at firmaet sparer store penger på bom og andre avgifter, som elbiler er unntatt fra, og ikke minst drivstoff.

Selv anslår Thomas at han kjører omtrent 30 000 kilometer i året, og at minst 80 % er kjøring i jobbøyemed. I tillegg blir det et par turer til hytta og den slags. Han innrømmer at han var litt betenkt over å bytte til elbil i starten. Men med I-Pace sin rekkevidde på opptil 470 kilometer, har han ikke hatt noen problemer.

– Jeg hadde lite erfaring med elbil fra før, så i begynnelsen hadde jeg nok litt av den berømte rekkeviddeangsten. Men det ga seg fort! Jeg hadde vel litt rekkeviddeangst det første kvarteret den første uka, og siden har jeg tenkt lite over det. I hvert fall ikke etter at den første turen

Null problem i Norge

Den opprinnelige skepsisen ser altså ut til å være historie.

– Å ha elbil i Norge er null problem, siden det er såpass godt utbygd med ladestasjoner. Bilen er
behagelig og lettvint, og rekkevidden har ikke vært noe problem. For vanlig hverdagskjøring
lader jeg bare hjemme. Jeg er jo elektriker, så jeg har selvfølgelig montert lader hjemme!

Thomas fikk bilen i begynnelsen av februar i år, og har dermed rukket å kjøre den på vinterføre
også. Det var slettes ikke noe problem, forteller han.

– Bilen er fantastisk god på vinterføre. Vi fikk riktignok ikke testet den i direkte sprengkulde, så
jeg håper vi får sjansen til det nå i vinter. Med varme i rattet slipper jeg i hvert fall å fryse på
hendene, sier Thomas med et smil.

Kjøpte en elektrisk jaguar I-Pace til seg selv

Sjefens anbefaling ser altså ut til å ha truffet blink. Også for sjefen selv, forteller Thomas.
– Han har tydeligvis sansen for I-Pace, for han har kjøpt seg en privat også!

SJEKK UT VÅRE BILER PÅ LAGER

HAR DU SPØRSMÅL
OM BILEN?

Billingstad og Hønefoss

SISTE FRA JAGUAR OG LAND ROVER

» Les flere saker

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer