130 MIL I ELBIL

Gotfred Reutz har hilst på kong Haakon, stått skiltvakt for kong Olav, deltatt i begravelsen til kronprinsesse Märtha, og opplevd Haile Selassies besøk i Oslo. Nå eier 86-åringen sin andre elbil, en Jaguar I-Pace, som han har kjørt til ­Lofoten på sykkelferie.

LAND ROVERS ELSKELIGE GENERASJONSKLØFT

Med helt nye Defender har Land Rover lagt alt til rette for at den ikoniske arven vil fortsette som sliternes favoritt. Vi har kikket nærmere på nykommeren mot en nydelig restaurert original-Defender, og slik oppleves bortimot 70 års aldersforskjell i en av bilverdenens lengstlevende modeller.

DEN MEST BEHAGELIGE BILEN VI HAR EID

Familien Solmyr ønsket en elbil med lang rekkevidde og god plass, som takler både bratte bakker og vinterføre uten at det går på komforten løs. Jaguar I-Pace ble svaret.

– Vi bestilte den rett før den ble lansert. Vi hadde sett prototypen, men kjøpte faktisk bilen uprøvd! Så var det som et svangerskap, siden vi måtte vente ni måneder før vi fikk den, sier Ketil med et smil.

Les mer om bilen

Bitt av basillen

Det kan virke dristig å kjøpe en ny bil uprøvd, men dette var ikke Solmyrs første erfaring med bilmerket Jaguar. Og heller ikke familiens første elbil. 

– Jeg har kjørt mye Jaguar før, delvis fordi jeg tidligere jobbet for den britiske ambassaden. Du kan si at jeg ble bitt av Jaguar-basillen, det er et merke jeg stoler på. Den første elbilen kjøpte vi i 2011 – det var selvfølgelig et annet merke – og I-Pace er faktisk vår fjerde elbil. Men de to kan nesten ikke sammenlignes, forskjellen fra bilen vi kjøpte da, og denne, er himmelhøy. Da vi fikk I-Pace kjørte eldstesønnen og jeg på en liten harryhandel-tur til Strømstad, og på veien tilbake kjørte vi innom Fredrikstad for å besøke familie, før vi vendte snuten hjemover mot Asker. Jeg bestemte meg for å kjøre helt vanlig, uten å tenke på at dette er en elbil. Og det gikk helt fint, uten noe stopp for å lade. Det hadde i hvert fall ikke gått med den første elbilen vår!

Rekkevidde er ikke et tema

Erfaringen fra testturen har holdt seg. Rekkevidde er i bunn og grunn ikke noe de behøver å tenke på, sier Ketil. Den maksimale rekkevidden til I-Pace er da også på hele 470 km, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Og selv om denne vil variere noe etter bruk og kjøreforhold, påvirker ikke det hvordan familien bruker bilen, sier Ketil Solmyr. 

– I-Pace er som en helt «vanlig» bil, jeg kjører med air condition og varme på uten å tenke på batterikapasiteten. Rekkevidde er ikke noe jeg bekymrer meg over i det hele tatt. Du kan si det slik at vi lader når vi kan, ikke når vi må.

Komfort og kjøreglede

Familien velger elbil både fordi det er praktisk og kostnadsbesparende. Men miljøaspektet er ikke helt uvesentlig, forteller Ketil. 

– Jeg prøver ikke å høres mest mulig politisk korrekt ut nå, men det skader jo ikke å gjøre litt mer for miljøet enn bare å kildesortere. Når man heller ikke trenger å gå på akkord med komfort og kjøreglede, er det i hvert fall ikke noe å lure på. Og det gjør man virkelig ikke med en Jaguar I-Pace, tvert imot er dette den mest behagelige bilen vi har eid. 

I det daglige er det stort sett kona som bruker bilen, forteller Ketil. Det blir generelt sett mye kjøring på han og kona, men I-Pace har plass til det de trenger å ha med seg. De har tre sønner på 10, 18 og 20 år, hvorav to av de er psykisk utviklingshemmede. Den mellomste sønnen, Vegard, spiller fotball på Frisk Asker, og er i tillegg russ i år.

Vi møter Ketil og Vegard ved Risenga kunstgressbane, en regnfull ettermiddag i oktober. Minstemann Trym er også med. På området ligger det også både svømmehall og hockeyhall, og det har blitt mange turer hit opp gjennom årene, sier Ketil. 

– Vi er veldig opptatt av at vår sønn og hans venner skal ha en trygg og sikker transport til og hjem fra trening og fest. Og I-Pace fikk fem av fem mulige stjerner i Euro NCAP, så i den føler vi oss trygge.

Les alle detaljer om bilen

Gleder seg til vinteren

En trygg og romslig bil føles godt også når de reiser til hytta på Blefjell, med tidvis utfordrende føre og veier. Familien fikk nemlig sin I-Pace levert rett før påskeferien i år, og rakk dermed akkurat å teste den på vinterføre også. Det ga mersmak. 

– På en av turene til hytta begynte det å lave ned da vi var kommet halvveis. Men det gikk veldig bra, faktisk overraskende bra. I-Pace taklet til og med den bratte bakken opp til hytta uten problemer. Vi valgte å kjøpe vinterpakken, med blant annet varme i rattet og glødetråder i vinduene, og det gjør den ekstra behagelig om vinteren. Så jeg gleder meg til å få teste den skikkelig nå i vinter!

SJEKK UT VÅRE BILER PÅ LAGER

HAR DU SPØRSMÅL
OM BILEN?

Billingstad og Hønefoss

SISTE FRA JAGUAR OG LAND ROVER

» Les flere saker

Vi bruker cookies for din brukeropplevelse – Les mer