Med inntoget av datadrevet bilkonstruksjon er det fullt mulig å skape biler med brede bruksområder. En standard Range Rover kan like gjerne brukes til shoppingturen som tøffe tak i steinrøyser og skogsterreng. Det er mest av alt du som fører som antakeligvis vil sette grenser for hvor hardt den brukes i terreng.
Snu på flisa og ta elektriske Jaguar I-Pace, hvem ser for seg den som en kapabel bil for banekjøring om det skulle lokke?
Se film under fra arrangementet.
Banemester
Motorpool på Billingstad bød på en seanse utenom det vanlige, når det ble arrangert ulike øvelser på Rudskogen ved Rakkestad i høst. Det er blitt et komplett motorsportanlegg for både offroad-kjøring og asfaltracing.
– I samarbeid med importøren inviterte vi rundt 25 kunder og andre til en opplevelsesdag med bilkjøring. En ypperlig måte å bli bedre kjent med merkene Land Rover og Jaguar, med spenstige og uvanlige øvelser som er fjernt fra hverdagen. For de fleste i hvert fall, smiler salgssjef Emil Opsal.
Stor interesse for elektrisk Jaguar
Motorpool har utlevert opp mot 1000 elektriske I-Pace til kunder. Mange har valgt den ut fra det enkle faktum at den appellerer til de som ønsker noe annet i et lekker design. Neste punkt på listen som har truffet mange er kjøregleden i I-Pace.
– Slike egenskaper kommer til sin rett på bane. Mange ble forundret over hvor dynamisk den er på bane, kort sagt har den sportsligere takter enn det mange har sett for seg. Alle som var med fikk teste det på egenhånd, og det ga tydelig mersmak, sier Opsal.
Som en Spitfire-jager
For å gjøre fartsopplevelsen total hadde Motorpool sørget for en ekstra velsmakende toffee-karamell. Elbiler har kommet en lang vei, men opplevelsen av en heftig V8-motor som synger for full hals er fortsatt noe for seg selv.
F-Type i den sinteste versjonen må kunne karakteriseres som en forkledd superbil etter prinsippet Jaguar Art Of Performance. 575 hestekrefter ble sluppet løs på banen til deltakernes glede.
– Den er en mektig opplevelse, og nesten umulig å ikke bli rørt av. Vi har kunder som er aktive på bane, og flere syns dette var interessant å følge det opp for sin egen del. Jaguars sterke arv i racing lar seg ikke fornekte, understreker Opsal.
Til skogs
Motorpool har lang erfaring med Land Rover. Med offroad-løypen på Rudskogen fikk deltakerne kjenne på det elementet i en egen modul under opplevelsesdagen. Range Rover er ypperlig egnet til å takle alle mulige kjøreforhold, et multitalent som nevnt innledningsvis.
Bilder av terrengkjøring yter lite rettferdighet. De som prøvde seg vet hva jeg mener. I virkeligheten er løypenes bratte stigninger og utforkjøringer mye mer ekstreme. Ville skråvinkler i terrenget er heller ikke hverdagslig, selv om man eier en Land Rover.
Mange syns det er stas å tøye grenser under trygge forhold. Totalinntrykket er ubetinget positivt både for de som var med og oss, slår Opsal fast og lover at de allerede nå drodler på muligheten for gjentakelse neste år. På spørsmål om det kan bli vinterkjøring med Motorpool, smiler han lurt tilbake.