130 MIL I ELBIL

DRIVKRAFT- Damenes kveld

Torsdag 26. oktober brakte det løst med vårt første DRIVKRAFT-event. Denne gang Damenes kveld, og for en kveld det ble!

Vinterklar bil

Vinteren nærmer seg og bilen trenger litt pleie før kaldere tider. Her er våre tips til en vinterklar Jaguar og Land Rover.

Behersker alle landskap

Biluniverset er mye mer sammensatt i dag målt mot tidligere. Land Rover og Jaguar er blant de som viser vei med modeller som er svært kapable under alle forhold. Det fikk kunder og interesserte av Motorpool kjenne nærmere på i skogen og på racerbanen.

130 mil i elbil

Gotfred Reutz har hilst på kong Haakon, stått skiltvakt for kong Olav, deltatt i begravelsen til kronprinsesse Märtha, og opplevd Haile Selassies besøk i Oslo. Nå eier 86-åringen sin andre elbil, en Jaguar I-Pace, som han har kjørt til ­Lofoten på sykkelferie.

256a427962f0be8a6b52807552f4c513 1 scaled

Da Jaguar lanserte sin bejublede elbil I-Pace, var Gotfred Reutz tidlig ute med å sikre seg et eksemplar. Gotfred fikk sin I-Pace i oktober 2018, og var dermed en av de første i Norge som fikk bilen i garasjen.

Gotfred er en særdeles sprek kar, som har bygget seg et velfylt trimrom hjemme, og jevnlig spiller bordtennis med naboen i garasjen. I tillegg til at han drar på sykkelferier i en alder av 86 år. Forkjærligheten for elbil har sammenheng med interessen for teknologi, som har vært sterk helt siden ungdommen, forteller Gotfred.

Høyteknologisk trygghet og komfort

Kun 15 år gammel dro Gotfred Reutz til sjøs med Det Bergenske Dampskibsselskap. Da han vendte hjem etter tre år, ble det seks år i sjøforsvaret – nærmere bestemt i sambandet. Etter hvert ble han instruktør i Marinens Sambandsskole.

– Der ble nok interessen for teknologi enda sterkere. Etter hvert begynte jeg å jobbe innen sjøforsikring, og startet mitt eget selskap. Men interessen for teknologi har vært med meg hele veien, og den digitale utviklingen er utrolig spennende. Derfor synes jeg det er så gøy med elbil, og ikke minst I-Pace. Det er jo så mye teknologi man kan bruke, som gjør kjøreopplevelsen både tryggere og mer komfortabel.

For Jaguaren Gotfred kjøpte gjennom forhandleren Motorpool er som sagt ikke hans første elbil. 

– Jeg kjøpte en Tesla Model S da jeg var 80 år gammel, og byttet til Jaguar I-Pace i fjor, da jeg var 85. Det var forskjellige grunner til byttet, en av de var at I-Pace har hengerfeste slik at jeg kan feste sykkelstativet. Jeg er jo som sagt glad i å sykle. I tillegg var sikkerheten viktig, I-Pace har jo blindsonevarsling i speilet, holder avstand til bilen foran når man har aktivert cruisekontroll, firhjulstrekk, 360 graders kamera og diverse andre tekniske løsninger som jeg likte. Og så føles bilen rett og slett veldig solid og trygg. Så jeg er veldig fornøyd med byttet.
5cc58ce4f2836766a4edbe0254d3edcc scaled

Med elbil til Lofoten

Begrepet rekkeviddeangst begynner å bli modent for museumsstatus, etter hvert som elbilene får stadig bedre kapasitet. Den maksimale rekkevidden til I-Pace er på hele 470 km, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Og selv om rekkevidden naturlig nok vil variere noe med bruk og kjøreforhold, sier Gotfred at han ikke har noen bekymringer med rekkevidden når han legger ut på langtur. Selv ikke da han i sommer la ut på den lange veien fra Oslo til Lofoten, 130 mil unna!

– Jeg hadde vært i Lofoten før, på en ukes sykkelferie. Og det fristet til gjentakelse, derfor pakket kona og jeg bilen, fikk syklene på stativet, og satte kursen nordover. Det ble en helt fantastisk tur, i utrolig flotte omgivelser. Og jeg ble aldri stresset med tanke på rekkevidden, med hurtigladere er det ikke noe problem i det hele tatt. En liten stopp og en kopp kaffe, så er man på veien igjen. Så rekkeviddeangsten har jeg ikke kjent på i det hele tatt, forteller 86-åringen.

Les mer om bilen her!
p tur i Lofoten

Improvisert bobil

Kona var helt med på ideen om en langtur, og ekteparet byttet på å kjøre. Gotfred sier turen gikk helt smertefritt, med en ørliten strek i regningen: Den natten de sto uten hotellrom. Ekteparet hadde regnet med at de kunne leie seg inn på hotell, men det var fullt overalt. Da viste Jaguar I-Pace seg å være løsningen også på det feltet.

– Vi lurte jo litt på hva vi skulle gjøre, men så tenkte vi at «pyttsann, vi har jo bilen». Så vi la ned baksetene og laget til soveplass. Der lå vi i sovepose, og det gikk helt fint det! Vi kunne jo styre klimaanlegg og det som er via appen på mobilen, men nøyde oss med å sette vinduene på gløtt så vi fikk frisk luft. Og der lå vi godt!
130a4a6904f61701ee6c3a70087df777 scaled

Ypperlig også på vinterføre

Jaguar I-Pace kan skilte med 400 hester og et dreiemoment på nesten 700 newtonmeter. Men for Gotfred var det vel så viktig at bilen håndterte forskjellige typer terreng og føre. Han og kona har hytte på fjellet, i Valdres. Dit er det 20 mil, en avstand I-Pace takler med god margin. Selv i bratte bakker midt på vinteren, forteller Gotfred.

– Man har jo forskjellige moduser man kan bruke, etter forholdene. Og her kommer jo firhjulstrekket til sin rett. I-Pace er svært behagelig å kjøre uansett føre, i vinter merket jeg nesten ikke at jeg kjørte på vinterføre. Hjem igjen fra hytta lader bilen i nedoverbakkene, så da er det jo enda mindre å tenke på. Men bilen har uansett en rekkevidde på over 40 mil, så det er langt ifra noe problem å komme seg på hytta. Det er atskillig lengre til Lofoten!

Langturen til Lofoten var altså ikke avskrekkende. Tvert imot, sier Gotfred.

– Det er godt mulig det blir en ny bil- og sykkelferie neste år. Jeg har jo tidligere vært en del på sykkelturer i Italia, så kanskje vi setter kursen ditover.

97d231b90dea123e6a2dc7177a32edb3 scaled

SJEKK UT VÅRE BILER PÅ LAGER

SJEKK UT VÅRE BILER PÅ LAGER

Billingstad

SISTE FRA JAGUAR OG LAND ROVER

» Les flere saker